K veľkým cieľom často vedie malá zmena

Poznatky behaviorálnej ekonómie sa dajú aplikovať aj vo verejnej či v štátnej sfére, napríklad pri efektívnejšom výbere daní alebo na zvýšenie angažovanosti voličov.

Ako môže „malá a nenákladná zmena“ prinútiť ľudí napríklad platiť dane a nemeškať s úhradami?

Behaviorálny prístup hovorí, že intenzívnejšie daňové kontroly končia často bez želaného efektu a aj pokuty bývajú na neplatičov krátke.

Na ľudí oveľa viac platia iné nástroje – povedzme príklad okolia. Pri komunikácii účinne zaberá odkazovanie na to, že iní ľudia z blízkeho okolia zaplatili dane včas.

Obyvatelia Prievidze mali napríklad dlhy vo výške 200-tisíc eur voči mestu na platbách za komunálny odpad. V máji im mesto v rámci projektu Behaviorálna politika pre mesto starajúce sa o svojich občanov rozoslalo upomienky o nedoplatku, ku ktorým pripojilo letáčik.

Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/22256699/k-velkym-cielom-casto-vedie-mala-zmena.html

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *